Meer dan 1200 'vrienden' op Facebook

Hits: 1893

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Begin augustus 2014 startte Stichting Kunstmarkt Nieuwegein met Twitter en Facebook. Al na een paar weken werd de 300ste vriend verwelkomd. Half november was nummer 500 aan boord, in januari 2015 werd de 600-grens gepasseerd en nu zitten we al ver over de 1200!

 NIEUWEGEIN - 8 januari 2016

Om precies te zijn: per 7 januari 2016 stond de stand op 1173 vrienden en 27 volgers. Bij het passeren van de 1000 vrienden vond Facebook het nodig om een persoonlijker naam te gaan voeren. Het is nu Markan Kunstmarkt Nieuwegein. Ooit gedacht: 'Wat zou Markan betekenen?' Het is Marjan met een tikfout, maar dat mag van Facebook al langer dan een half jaar niet worden verbeterd.

Het begin

"We willen iets met sociale media." Met die gedachte in het hoofd ging het voltallige bestuur in 2013 op cursus. Geschoold in do's (gebruik tekst en beeld, gebruik je media simultaan) en don'ts (spammen, inconsistent zijn) en het aanmaken van accounts, ging men het nieuwe jaar in. In de zomer was het zover, Kunstmarkt Nieuwegein werd gelanceerd op Twitter en Facebook. Voor Twitter is @KunstmarktNieuwegein een te lange naam en werd voor @SKN_2014 gekozen met het voornemen om het jaartal elk jaar aan te passen. Nu is dat dus @SKN_2016.

Al snel bleek de afhankelijkheid van de voorkeur van je publiek voor bepaalde media. Voor Twitter was aanvankelijk nauwelijks aandacht, alleen de plaatselijke pers was snel volger, meestal na een gerichte uitnodiging. Dankzij de 'vrienden' van persoonlijke pagina's van bestuursleden maakte Facebook een vliegende start en na een paar weken hadden zich al 300 vrienden aangemeld. Nog steeds komen er dagelijks een paar vrienden bij. Vrienden worden niet uitgenodigd, men meldt zich zelf aan met een vriendschapsverzoek, meestal nadat een opvallend bericht is gedeeld door bestaande vrienden. 

Tweets en FB-berichten

De berichten op Twitter zijn meestal een iets zakelijkere versie van de berichten op Facebook (FB). Vaak ook wordt doorverwezen naar de FB-pagina, omdat een tweet nu eenmaal veel beperkter is dan een FB-bericht. In het begin was het lang zoeken naar originele foto's en video-s over kunst. Naarmate het aantal vrienden groeit komt er dagelijks genoeg langs om een interessante selectie te maken en door te geven. Inspiratie alom, maar het moet niet te ver afdwalen van het thema kunst. Dat geeft overigens genoeg ruimte en variëteit in de berichtgeving. Een creatief idee voor het opmaken van een toetje, verrassend materiaalgebruik, innovatie in toegepaste kunst en techniek, een kunstenaar in actie. We proberen onze vriendenkring te verrassen met gevarieerd aanbod. Minimaal een keer per week, vaak bijna dagelijks. 

Nee, we vinden niet alles leuk ....

Het kan natuurlijk niet uitblijven, de verzoeken om eigen pagina's leuk te vinden. Hier wordt intuïtief mee omgegaan en ook bij het leukvinden staat het thema kunst centraal. Dus nee, we vinden een boekenwinkeltje of een sportwedstrijd niet leuk en we doen niet mee aan het verkopen van zonnebrillen. Ook moet de pagina er goed verzorgd en actueel uitzien. Spamberichten worden binnen een dag verwijderd en de afzender geweerd als vriend. Verder geldt hetzelfde als voor de berichten die we zelf plaatsen, we houden van creatief, divers en verrassend!

naar boven